Vedtægter

Foreningens Vedtægter
Revideret og godkendt ved ordinær generalforsamling d. 15. marts 2025.

 

§1 Navn: 
MC Klatten

 

§2 Hjemsted:
Kolding Kommune

 

§3 Formål:

Stk. 1. At samle motorcyklister til et aktivt, kontinuerligt, fælles, hyggeligt og harmonisk samvirke for at fremme og værne om fælles interesser i Kolding Kommune.

Stk. 2. At give medlemmerne viden og færdigheder til at vedligeholde egne motorcykler i fælles lokaler.

Stk. 3. At planlægge og gennemføre fælles ture i ind- og udland.

Stk. 4. At udbrede teknisk viden om motorcykler til medlemmerne.

Stk. 5. At fremme motorcyklismens image i den brede befolkning.

Stk. 6. At samle til fælles udadvendte, MC relaterede aktivitet, som f.eks. foredrag, video fremvisning mv.

Stk. 7. Evt. overskud ved salg af varer og tjenstydelser samt enkeltstående arrangementer, skal gå til at understøtte foreningens formål.

 

§4 Medlemskab:

Stk.1. Enhver, som kan tilslutte sig formålsparagraffen, kan optages som medlem af foreningen.

Stk. 2. Medlemmer må ikke bære rygmærker. Medlemmer kan på trøjer, caps, jakker o.lign. beklædning, påsætte foreningens logo/navn og bære disse.

Stk. 3. Miskreditering af foreningen betyder ophør af medlemskab. (1*)

 

*1) Miskreditering afgøres af den siddende bestyrelse (i fuld enighed) som har mulighed for at ekskludere et medlem.

Ved miskreditering forstås:

- Generelt brud på vedtægterne.

- Manglende indbetaling af kontingent (efter gentagne rykkere).

- Illoyal optræden

Stk. 4. Foreningen kan optage støttemedlemmer, som betegnes ”Støtteben”. Støttemedlemmer er passive medlemmer af foreningen, som ønsker at deltage sporadisk i foreningens fælles aktiviteter. Støtteben har ikke selvstændig adgang til foreningen. Støtteben kan ikke anvende foreningens værksted eller trailer. Støtteben har ikke stemmeret ved foreningens generalforsamling. Støtteben kan ikke optages i foreningens udvalg eller bestyrelse. Støtteben må ikke eje en MC, idet man i så fald skal optages som fuldgyldigt medlem. Støtteben får adgang til ”Forum” samt Facebook gruppen ”Medlemmer af Mc Klatten Kolding”. Kontingent for støtteben fastsættes på den årlige generalforsamling, og betales årligt.

Stk. 5. Optagelse af nye medlemmer kan ske løbende, idet indmeldelse skal ske til kassereren ved anvendelse af indmeldelsesblanket. Nye medlemmer betaler kontingent fra den måned de indmelder sig og tre måneder frem. Efter tre måneder sendes opkrævning frem til næste ordinære betalingstermin. Login til Forum samt invitation til Facebook gives af kassereren når betaling er registreret. Efter tre mdr. gives adgangskode til klubben samt tildeles medlemsnummer.

Stk. 5a. Inden ansøgning om medlemskab kan vedkommende komme i foreningen, men ikke selvstændigt gøre brug af foreningens værksted eller øvrige faciliteter. Formålet er alene at vedkommende kan gøre sig bekendt med foreningen og dens medlemmer med henblik på endelig beslutning om medlemskab.

Stk. 5b. Minimumskrav for medlemskab er, at man betaler kontingent efter reglerne, deltager i rengøringsturnus, samt i videst muligt omfang deltager socialt i klubbens aktiviteter.

Stk. 6. Udmeldelse skal ske til kassereren via mail eller sms. Indbetalt kontingent refunderes ikke.

 

§5 Kontingent:

Stk. 1. Kontingent fastsættes på den ordinære generalforsamling.

Stk. 2. Kontingent betales årligt d.1 februar.

Stk. 3. Nye medlemmer betaler det fastsatte mdl. Kontingent for tre mdr. derefter opkræves resterende kontingent frem til næste betalings termin.

 

§6 Generalforsamling:

Stk. 1. Ordinær generalforsamling afholdes i januar kvartal. Dagsorden skal som minimum indeholde følgende:

1. Valg af dirigent og referent

2. Formandens beretning

3. Udvalgenes beretning

4. Fremlæggelse af regnskab og budget til godkendelse.

5. Behandling af forslag fra bestyrelsen

6. Behandling af forslag fra medlemmer

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer

8. Evt.

Stk. 2. Indkaldelse til ordinær generalforsamling, vedlagt indkomne forslag, sker via SMS, annoncering på foreningens hjemmeside, i Facebook gruppen ”Medlemmer af Mc Klatten, Kolding” samt ved opslag i klubbens lokaler. Senest én måned før generalforsamlingens afholdelse.

Stk. 4. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset det fremmødte medlemmers antal. Et forslag der har lige mange stemmer for og imod, bortfalder.

Stk.5. Ekstraordinær generalforsamling. Alle medlemmer kan pålægge bestyrelsen at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling idet argumentation herfor skal vedlægges. Indkaldelse skal ske iht. §6, stk. 2 og stk. 3. For at en ekstraordinær generalforsamling er beslutningsdygtig, skal 70% af alle medlemmer være til stede. Er dette ikke tilfældet, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling iht. §6, stk. 2 og stk. 3, hvor forslag behandles som §6, stk. 4.

Stk. 6. Vedtægtsændringer kan kun besluttes på en generalforsamling. Vedtægtsændringer vedtages/bortfalder som §6 stk. 4.

Stk. 7. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

 

§ 7 Valg af bestyrelse:

Stk. 1. Bestyrelsen består af formand, kasserer og 3 bestyrelsesmedlemmer. En suppleant til bestyrelsen vælges for ét år af gangen. Desuden er der i klubben 2 revisorer og en revisorsuppleant.

Stk. 2. På ulige år vælges for to år, en formand, et bestyrelsesmedlem samt en revisor. Derudover vælges for ét år en bestyrelsessuppleant samt en revisor suppleant.

Stk. 3. På lige år vælges for to år, en kasserer, to bestyrelsesmedlemmer samt en revisor. Derudover vælges for ét år en bestyrelsessuppleant samt en revisor suppleant.

Stk. 4. Bestyrelsen konstituerer sig med sekretær samt en garageansvarlig.

 

§8 Regnskab og budget:

Stk. 1. Regnskabet følger regnskabsåret, idet regnskabsåret fastsættes af bestyrelsen. Budget følger kalenderåret med henblik på at give et retvisende billede af kommende indtægter og udgifter samt forventelig balance i foreningens aktiver.

Stk. 2. Regnskabet revideres af foreningens revisorer og underskrives af bestyrelsen. Regnskabet forelægges generalforsamlingen. Budget fremlægges af bestyrelsen og skal godkendes af generalforsamlingen.

Stk. 3. En evt. formue tilhører foreningen, til fælles brug af foreningens medlemmer.

Stk. 4. Formand og kasserer, i fællesskab, har tegningsret for foreningen. Ved udgifter udover normale driftsomkostninger, for beløb over 5000,-kr skal godkendes af en samlet bestyrelse.

 

§9 Opløsning af foreningen:

Stk. 1. Opløsning af foreningen kan kun ske på en ekstraordinær generalforsamling ved en skriftlig afstemning og med 2/3 dels flertal af samtlige medlemmers stemmer.

Stk. 2. Eventuelle værdier skal i tilfælde af opløsning gå til hjælp til trafikskadede motorcyklister.

 

§10 Foreningen organisering:

Stk. 1. Foreningen består af en række udvalg som i art og omfang defineres af bestyrelsen og generalforsamlingen. Formålet er, at engagere medlemmer i udvalg med forskellige opgaver således, at medlemmer i fællesskab skaber rammerne for, og har indflydelse på, foreningens daglige virke. Udvalg sammensættes af medlemmerne på frivillig basis og bør skabe grobund for dels den daglige drift af foreningen, dels et passende aktivitetsniveau og dels udvikling af foreningen til gavn for nuværende og kommende medlemmer.

Stk. 2. Udvalg oprettes og nedlægges på generalforsamlingen. Nye medlemmer og udskiftning i respektive udvalg offentliggøres på generalforsamlingen, idet nye medlemmer dog løbende kan tiltræde det enkelte udvalg. Et medlem kan udtræde fra et udvalg ved henvendelse til bestyrelsen, idet et udvalg dog ikke kan nedlægges før behandling på en generalforsamling.

Stk. 3. Foreningens udvalg skal varetage den daglige drift af udvalgets ansvarsområde og sikre et passende aktivitetsniveau, herunder skabe grundlag for udvikling. Udvalget refererer til bestyrelsen og fremkommer med status på drift og forslag til investeringer ved henvendelse hertil og deltagelse i mindst ét bestyrelsesmøde årligt.

Stk. 4. Foreningens udvalg består af, men er ikke begrænset til, nedenstående udvalg:

-Bar udvalg, med ansvar for drift og aktiviteter relateret til foreningens opholdslokale, baglokale samt forestår indkøb og salg relateret hertil.

 -Garage udvalg, med ansvar for drift af foreningens garage herunder tildeling af pladser, udarbejdelse af regnskab og budget for lejeudgifter og pladsindtægter samt udarbejdelse af ordensregler.

-Værksted udvalg, med ansvar for drift af foreningens værkstedsområde, herunder 1. etage samt udarbejdelse af ordensregler for anvendelse af værkstedets faciliteter.

-Aktivitet udvalg, med overordnet ansvar for foreningens større aktiviteter, løbende oprettelse og ajourføring af disse aktiviteter i samarbejde med foreningens øvrige medlemmer. Fastlæggelse af foreningens ambitionsniveau/aktivitetsniveau til gavn for alle medlemmer under inddragelse af relevante samarbejdspartnere og øvrige foreninger relateret til motorcyklisme.

 

Således vedtaget på generalforsamling d.15/3-2025

 


Stiftende generalforsamling fandt sted 20/10 1996 –
17..gf / MC Klatten / 07.03.2013
28..gf / MC Klatten / 10.03.2024. Vedtægtsændringer, se referat

Copyright ©2025 www.mc-klatten.dk - Design by Top 10 Binary Options