Racing Team
Nyt fra Klatten Racing Team
I weekenden d. 24/25 juni afholdte Classic Road Racing 3. og 4. afdeling af DM på Padborg Park hvor, Midsommerløbet også blev afviklet.
Fra Klatten Racing Team deltog kun Claus Andersen
Vejret viste sig ikke fra sin bedste side, dog var banen fint tør og gav ikke problemer for køerne. Trods gråvejr og blæst var der mødt mange tilskuer op og da løbet også bød på Formel 4 og Formel 5 biler, to forskellige Cups og mesterskaber i en weekend med masser af action.
Tilmeldingerne til stævnet var igen gode, 63 kørere kørte om DM pointene, hvoraf der var 2 udenlandske kørere, som kørte på dansk licens.
Selvom vejret drillede lidt, var stemningen god og alle var i godt humør.
Ved hvert løb er der altid førermøder, men der udføres også en teknisk kontrol, hvor der kontrolleres om MC og udstyr er i orden.
Der kontrolleres ting som f.eks. bremser, styretøj, læderdragt, handsker mv.
Dette er en sikkerhedsforanstaltning, som sikre kørerne det høst mulige sikkerhed, når man deltager i løb.
I første heat søndag, i den to store klasser med cykler fra 1980-87 <1100 ccm), samt Super Bike (750ccm) op til 1998, stødte to kørere uheldigvis sammen ved starten og den ene måtte en tur på hospitalet med helikopter til Flensburg. Padborg Park håndterede situationen meget professionelt og med en hurtigt indsats på ulykkesstedet, blev yderligere skader forhindret.
Alle løb i DM Classic 3 - Heat 1 og efterfølgende tidtagning blev derfor aflyst, dels pga. tilskadekomne skulle flyttes og ryddes op på banen.
AMK´s ” Race Office” (en campingvogn i ryttergråden) hvor køerne bl.a. kan hente resultater, tider mv. Har fået et ”face lift” så den er let genkendelig.
Klatten Classic Road Racing - et alternativ til knopdæk og grusveje
Idé- og projektbeskrivelse
Formålet er aktivt at deltage samt udbrede kendskabet til sportsgrenen Road Racing og i særdeleshed Classic Road Racing, der køres på ældre motorcykler, men efter samme princip "først over stregen” – i projektet indgår desuden en del motorlære og anden MC-teknik.
Om Road Racing generelt
Road racing er hastighedsløb for motorcykler på lukkede asfaltbaner. Det kan være standardgadecykler eller specielle RR-cykler. Der afvikles danmarksmesterskab over 4-7 afdelinger i forskellige klasser alt efter motorstørrelse. Der køres bl.a. en begynderklasse. Løbene afvikles med samlet start (koblingsstart). Startplacering opnås ved tidtagning. Løbsdistance er ca. 40-50 km. Vinder er den kører, som først er over ”stregen” (mållinjen) efter at havde fuldført det krævede antal omgange. |
Om Classic Road Racing
Figur 1Claus Andersen Team Frode Sørensen Norton 500
Classic Racing handler om road-racing med motorcykler helt tilbage fra den spæde begyndelse og frem til klassen Formula 80-87. Sporten er inddelt i klasser som har historisk tilknytning til forskellige perioder og er meget populær i Danmark så vel som i Norden og resten af verden. Classic Racing i Danmark så dagens lys sidst i 80-erne, da nogen få ildsjæle begyndte at konkurrere i BOT (Battle of the Twins) og svenske Classic-løb.
Klasser i Classic Road Racing
5.0 Klasseinddeling:
Klasser til Nordisk Mesterskab, samt UEM cup:
Classic Racing: KL 2-3-4-5-og 6 Tilladte maskiner er 2-takt t o m 1967, og 4-takt t o m 1972.
Klasse 7 periode 3 t o m 1979: gælder både 2-takt & 4-takts motorer.
Klasse 7 periode 4 t o m 1987: gælder både 2-takt & 4-takts motorer.
Parade: Rullende 15-års aldersgrænse.
Klasse 9 S O S: Max 1 cylinder; max 800 cc; 4-takt
Klasse 1: Classic < 1948
Klasse 2: Classic < 175 cc
Klasse 3: Classic 250 cc
Klasse 4: Classic 350 cc
Klasse 5: Classic 500 cc kun 4-takt
Klasse 6: Classic 750 cc
Klasse 7: Classic periode 3, A og B
Klasse 7: Classic periode 4, C
Klasse 8: Classic sidevogne A, B og C
Klasse 9: Sound og Single ( SOS)
Klasse10: Classic Parade
For yderligere information, se svenske MCHK`s reglement.
Den nordiske klasseinddeling er accepteret af UEM og gælder derfor til UEM Vintage Cup
5.0.1 Maskin- og udstyrsreglement
5.1 Generelle regler for banetræf, parade og hastighedsløb.
5.1.0 Generelt:
Motorcyklerne skal være såkaldt fabriksproduktionsracere eller bygget for at ligne racere fra den aktuelle
tidsperiode.
Forklaring til 1.0: En mc i klassen <48 skal ligne en racer fra før 1948. En mc fra 50’erne skal ligne en mc
bygget til race fra 50’erne. EN MC fra 60’erne skal ligne en racer fra perioden. En mc i klasse 7 ”forgotten era” til og med 1979 skal ligne en racer fra 1973-79. Mc fra en vis periode kan ikke ved hjælp af nyere dele klasses op til senere periode og kan derfor ikke godkendes.
Ved hastighedsløb gælder DMU s reglement.
Personligt udstyr skal medbringes til maskinkontrol.
5.1.1 Licens
Ved hastighedsløb forlanges gyldigt licens. Ved paradekørsel i samme arrangement kræves kørekort til MC.
Klasser til DM-tællende løb:
DM kl. 0 Før 1948 Fri cc før 1948
DM kl. 1 Classic 0-350 cc 0-350 cc 2takt t o m 1967 - 4takt t o m 1972
DM kl. 2 Classic 351-500 cc 351-500 cc 2takt t o m 1967 - 4takt t o m 1972
DM kl. 3 Classic 501-750cc 501-750cc 2takt t o m 1967 - 4takt t o m 1972
DM kl. 4 Forgotten Era 1300 cc 2takt-1968-1979 og 4takt-1973-1979
DM kl. 5 Formula 80-87 2T op til 500 cc - 4Top til 1100 cc 2 og 4takt 1980-1987
Klatten Classic Road Racing
Deltagere:
Fra Klatten vil der foreløbig være 2 aktive deltagere fra 2012: Jesper Bak og Claus Andersen, som kører i klassen Formula 80-97 samt nogle Track Days. I projektet er der et stykke Yamaha FZR 1000 Genesis fra 1987 nylig hjemkøbt fra Tyskland. FZR der skal gennemgå en mindre renovering samt klargøring til race. Renoveringen og klargøringen kan følges af andre medlemmer, der evt. også kan deltage. Det er som en slags motorlære, hvor hvert step for så vidt muligt planlægges (f.eks. renovering af forgaffel) på en bestemt dato, næste gang måske bremser osv.
Sporten er ret kostbar og krævende at holde i gang, så derfor søger vi selvfølgelig det hjælp vi kan i form af aktive hjælpere i ryttergården, når vi skal af sted, samt såfremt der kan være anden hjælp at hente i form at mindre sponsorater, udstyr m.m. Men i højeste grad nogle der vil hjælpe fra gang til gang: f.eks. køre bil til og fra løb, mekaniker, tidtager, presse/fotograf m.m.
Figur 2Yamaha FZR 1000 Genesis Årg. 1987
Vi tilbyder til gengæld:
-
Delagtiggørelse / information omkring projektet.
-
Renovering og klargøring af FZR step for step.
-
Dybere indsigt i en af de mest spændende sportsgrene der eksisterer.
-
Live Road Racing set fra ryttergården.
-
Enestående kammeratskab mellem andre kørere, hjælpere og mekanikere.
-
Mulighed for lån af FZR 1.000 til f.eks. Track Days.
-
Medarbejderarrangementer.
-
Udlån af MC til åbent hus o.lign.
Budget (anskaffelse)
I projektet indgår ligeledes campingvogn, værktøj m.m. som Claus har fra tidligere RR – aktiviteter.
Yamaha FZR 1000 |
11.000 kr. |
Klargøring 2012 |
9.000 kr. |
Tuning 2013 |
30.000 kr. |
Modificering 2014 |
15.000 kr. |
Byggepris status 2015 |
85.000 kr. |
Budget (6 løb / 3 Track Days)
Tilmeldingsgebyr |
9 x 2.200 Kr. |
19.800 kr. |
Dæk |
6 x 1.800 Kr. |
10.800 Kr. |
Bro-billetter |
3 x 1.950 |
5.850 Kr. |
Diesel-transport |
|
3.000 Kr. |
Benzin til MC |
9 x 50 l à 11 kr. |
4.950 Kr. |
Mad m.m. |
6 x 500 Kr. |
3.000 Kr. |
Licens |
|
1.800 Kr. |
Hertil kommer andre udgifter såsom |
dele efter styrt, olie, bremseklodser olie mv. |
5.000 kr. (anslået) |
I alt |
|
54.200 Kr. |
Billede 1: Claus Andersen - Billede 2: Jesper Bak (ses t.v. på billedet).
Claus Andersen - 1959 / Yamaha FZR 1000 – 1987