Vintertouring


Torben vil gerne dele ud af sine erfaringer med vinter-touring på XT'eren. Eftersom cyklen er ved at være klargjort til primus-træffet kunne vi ikke nå at vise monteringen/konstruktionen af de enkelte dele, men håber med tiden at få det hele på plads her.

Indtil videre nogle billeder/detaljer fra den klargjorte XT'er, og en tekst Torben forfattede til sidste åbent hus-arrangement:

Denne mc var en af de fire, der deltog i Primus-træffet i Norge i februar måned sidste år. Forud var gået flere måneder med idéer (heraf mange ret vidtløftige), forslag, forsøg og endelig, og som regel med for megen forsinkelse, fremstilling/tilvirkning af diverse komponenter til at gøre turen mulig og også komfortabel for kørerne. Som man kan se, er der monteret følgende ekstra udstyr:

Ski:
Motorcykelkørsel på sne og isglatte veje - som de norske er ved vintertide - gøres bedst med sidevogn. Solo-kørsel er besværligt og tager lang tid, hvis ikke man har monteret ski på. Med disse på er man snildt - og med en smule træning - i stand til at køre 80-90 km/t på endog meget glatte veje. Man holder rigeligt med gas på ind i svingene, lægger vægten over på inderskien, laver (kontrolleret) baghjulsudskridning og kontrastyrer rundt i bedste speedway-stil. Dette fungerer selvfølgelig bedst (kun), hvis der er godt bid i dækkene. Derfor er cyklen også udstyret med pigdæk.

Pigdæk:
Dækkene, off-road eller trial, er forborede og derpå er piggene skudt ind med trykluft. Vi valgte almindelige pigge, som på biler, men en del nordmænd kører med noget længere pigge. Man kan købe et meget godt fabriksfremstillet dæk fra Trelleborg/Mitas, men det er dyrt. Nu kan vi køre, hvis ellers cyklen kan starte i kulden.

Vinterolie:
Motorcyklen starter noget nemmere med vinterolie på motoren. En tynd, meget tynd 5-10w olie er nødvendig især hvis man kun har en selvstarter og et kuldedødt batteri at starte på. Men vi har heldigvis kick-start, så vi kan tage en lidt tykkere olie. Det kan koblingen måske også bedst li'.

Nu er vi kørende, men da det måske vil fryse ned til -30, så kan det blive endog meget svært at holde varmen. Fryser man, kører man dårligt, farligt, og fornøjelsen er borte. Derfor er vi udover den almindelige varme vinterpåklædning udrustet med:

Håndvarme:
Vores gode formand Dorthe syede efter vores anvisninger gode gammeldags styrluffer til at give læ. Disse blev tæt snøret til styret, og indeni - monteret på håndbeskytterne - et lille hjemmelavet varmeapparat på 15 watt. Hermed kunne temperaturen holdes på +10 grader omkring hænderne.

Fodvarme:
Filtsåler som vi syede varmetråd i, kanthal, også på 15 watt pr. stk. giver god varme, til tider var det for varmt for fødderne.

Visirvarme:
Et godt udsyn er klart (!) nødvendigt. Igen er løsningen varmetråde, som trækkes efter nøje udregnet mønster i huller i visiret. Strømforbruget er ca. 25 watt og det er en meget effektiv måde at fjerne dug på indersiden, is på ydersiden og kan også anbefales ved kørsel i kraftigt regnvejr.

De tre nævnte foranstaltninger er strømkrævende, og på en moderne mc skulle det ikke være noget problem; men XT 550, som vi kørte på, leverer ikke ret meget strøm. Så må man økonomisere, og til det formål lavede vi fordelerboksen, monteret på tanken, således at kun én af strømforbrugerne kunne være tændt ad gangen. Under kørslen må man så skiftevis give hænderne, fødderne eller visiret noget varme, og det fungerer udmærket. Man kan dog som Søren bygge en større generator på. Han nærmest svælgede i varme på turen.

Vindspejl:
En temperatur på -10-15 grader ved 90 km/t giver en stor afkøling af kroppen, så skal man køre mange timer, skal den kolde vind brydes. Nu fås der jo ikke en kåbe til en XT'er, og hvis der gjorde, var den sikkert dyr, så vi gik den alternative vej i valg af vindskærme. Siden fra en stor plastdunk, en fiberplade eller en lidt for brugt opvaskebakke blev udvalget efter mange og morsomme forslag. Men man kunne jo også bare køre helt uden ligesom Jes, men han så nu også noget forfrossen ud.

Viske/vaske-anlæg:
Kun monteret på denne cykel. Ved kørsel med meget modgående trafik i sjap og salt bliver visiret hurtigt uigennemsigtigt, og det er ikke godt at tvære i det med handskerne. Opvaskevand med sprit virker, men ved ekstrem kulde bør det absolut være i kombination med visirvarme.

Med det rette udstyr er vinterkørsel sjovt.

Prøv det!!!

  • vintertouring_01Torben's næsten klargjorte XT'er
  • vintertouring_02de specialsyede styrluffer ser go'e ud
  • vintertouring_03close-up af styrluffen
  • vintertouring_04luffen er godt foret
  • vintertouring_05...og forsynet med varmetråde på bagsiden af håndbeskytterne
  • vintertouring_06En badehætte holder fugten ude og varmen inde, når cyklen er parkeret
  • vintertouring_07'kanalvælgeren' - til styring af varmen
  • vintertouring_31De hjemmelavede såler med varme. Gaffa-tapen er resultatet af mange reparationer. Sålerne er ret ømfindtlige - det er godt at have et reservepar med!
  • vintertouring_10Venstre ski i opklappet tilstand
  • vintertouring_11højre ski, ovenfra.
  • vintertouring_13Samme ski-system på Sørens XT'er
  • vintertouring_12og klappet ned
  • vintertouring_19En enkel men effektiv anti-dugs anordning til ekstreme forhold: udåndingsluften pustes gennem en slange bag ud af hjelmen.
Copyright ©2018 www.mc-klatten.dk - Design by Top 10 Binary Options